• Gemeentebeleid voor CPO’s creëert kansen voor lokale wooninitiatieven

Het college van B&W van de gemeente Westerveld heeft beleid voor Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) vastgesteld. Dit beleid beschrijft hoe particulieren via een CPO in Westerveld gezamenlijk en zelfstandig hun eigen woonproject kunnen ontwikkelen en welke werkwijze daarvoor geldt.

• 8 Juli inloopavond Zonneplas Paardeweide

De ontwikkeling van Zonneplas Paardeweide vordert. Novar en Vrijopnaam werken toe naar een aanvraag van de vergunning bij de gemeente Westerveld rond medio juli. Mogelijk heeft u eerder al een brief van ons ontvangen over de inloopavond op 8 juli. We nodigen u van harte uit om hierbij aanwezig te zijn.

• College geeft opdracht voor programma verblijfsrecreatie

Veel vakantiegangers weten de gemeente Westerveld te vinden voor een kort of langer verblijf. Met 63 vakantieparken, 13 hotels, 23 groepsaccommodaties, 7 boerencampings en 2 accommodaties met camperplaatsen is Westerveld met recht een vakantiegemeente. Recreatie en toerisme zijn een belangrijke motor voor de lokale economie, voor de werkgelegenheid en dragen bij aan het behoud van voorzieningen. Tegelijkertijd is er ook veel vraag naar woonruimte in allerlei vormen en maten en heeft de natuur ook af en toe rust nodig. Om al deze belangen goed en in samenhang te kunnen afwegen, werkt het college met het project Vitale Vakantieparken Westerveld aan een programma verblijfsrecreatie. Het is de bedoeling dat het programma voor de zomer van 2025 af is.

• Informatiebijeenkomst 3 juli Nationaal Programma Ruimte voor Defensie (NPRD)

Defensie heeft meer ruimte nodig om te werken en te oefenen, en ook (milieu)ruimte om bijvoorbeeld te kunnen varen, vliegen en rijden binnen passende normen. Denk hierbij aan kazernes, vliegvelden, opslagplaatsen, laagvlieggebieden en oefenterreinen om te oefenen en op te leiden. Op woensdagavond 3 juli organiseert Defensie in Assen een informatiebijeenkomst voor inwoners over de ruimtelijke behoefte in deze regio.

• Overlijden oud-wethouder en -raadslid Henri Das

Onlangs bereikte ons het verdrietige bericht dat Henri Das is overleden. Na zijn wethouderschap in de voormalige gemeente Dwingeloo was Das van 2006 tot 2014 raadslid in de gemeente Westerveld.

• Subsidie voor een klimaatvriendelijke en duurzame tuin

Een klimaatvriendelijke (duurzame) tuin is goed voorbereid op het veranderende weer. Zo geeft een flinke hoosbui geen overlast en blijft het op een hete zomerdag lekker koel. Wist u dat u subsidie kunt aanvragen voor de verduurzaming van uw tuin? Ook als collectief kunt u een aanvraag doen.

• Prokkelstagedag weer groot succes in Meppel, Staphorst en Westerveld

Voor het derde jaar op rij werd vandaag weer de prokkelstagedag georganiseerd in de gemeenten Meppel, Staphorst en Westerveld. Een prokkel staat voor een prikkelende ontmoeting tussen mensen met en zonder beperking. In totaal gingen 27 prokkelaars vandaag aan de slag bij 25 verschillende bedrijven. “Het was echt een top dag! Ze vonden het heel goed wat ik allemaal deed, ik heb van alles gedaan en een rondleiding gehad. Als dit volgend jaar weer gebeurt dan ben ik van de goede partij”, aldus een van de prokkelaars.

• Zwemlessen voor mensen met niet-Nederlandse achtergrond weer groot succes!

In de gemeente Westerveld worden zwemvaardigheidslessen aangeboden aan mensen met een niet-Nederlandse achtergrond. Dit initiatief is ontstaan naar aanleiding van het incident in het zwembad de Kerkvlekken twee jaar geleden en een vervolg op vorig jaar. We vinden het heel belangrijk dat zoveel mogelijk mensen in de gemeente ‘zwemveilig’ zijn.

• Gemeente Westerveld sluit jaarrekening 2023 af met een plus

Gemeente Westerveld heeft het jaar 2023 afgesloten met een positief resultaat van € 2,7 miljoen op een begroting van € 65 miljoen. Dit komt onder meer door de verkoop van gemeentelijke grond en we ontvingen een ruime compensatie van het Rijk voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen in onze gemeente. Het resultaat wordt toegevoegd aan diverse reserves, bijvoorbeeld de reserve voor toekomstige woningbouw. Op deze manier wordt het geld weer ingezet voor een veilig, gezond en leefbaar Westerveld.

• Waarschuwing: Nepagenten Actief in Noord-Nederland

Op verschillende plekken in Noord-Nederland doen oplichters zich voor als agent. Ze weten mensen met verschillende babbeltrucs te overtuigen om waardevolle spullen en spaargeld aan hen te geven. We waarschuwen voor deze geraffineerde oplichtingspraktijken: de politie vraagt je nooit om spullen of geld te geven zodat deze ‘veiliggesteld’ kunnen worden!

• Fietsactiviteiten voor senioren in Westerveld

In beweging zijn, genieten van de mooie Drentse natuur én in contact zijn met andere fietsliefhebbers… In Westerveld zijn er verschillende mooie initiatieven voor de fietsliefhebber.

• Raadsvergadering 2 juli 2024

Op dinsdag 2 juli 2024 om 20:00 uur vindt er een raadsvergadering plaats.

• Raadsvergadering 18 juni 2024

Op dinsdag 18 juni 2024 om 20:00 uur vindt er een raadsvergadering plaats.

• Raadsvergadering 9 juli 2024

Op dinsdag 9 juli 2024 om 20:00 uur vindt er een raadsvergadering plaats.

• Politieke avond Westerveld 11 juni 2024

Op dinsdag 11 juni 2024 om 20:00 uur vindt er een voorbereidende Politieke avond Westerveld plaats.

• Politieke avond Westerveld 4 juni 2024

Op dinsdag 4 juni 2024 om 20:00 uur vindt er een voorbereidende Politieke avond Westerveld plaats.