Paspoort, ID of rijbewijs kwijt of gestolen

Bent u uw paspoort, ID-kaart of rijbewijs verloren of is deze gestolen? Maak dan zo snel mogelijk een melding bij het gemeentehuis. Dat kan online (onder 'Direct regelen') of aan de balie. Maak voor het melden aan de balie eerst een afspraak. Maak een afspraak via het afsprakenformulier of telefonisch. Bel hiervoor naar 14 0521. Bekijk ook de openingstijden.

Paspoort of ID-kaart kwijt of gestolen

Als u uw paspoort of ID-kaart op wat voor manier dan ook bent kwijtgeraakt, doet u aangifte van verlies of diefstal bij de gemeente. Dit kan via het online formulier (onder 'Direct regelen') of aan de balie van het gemeentehuis. U ontvangt dan een verklaring van vermissing of diefstal. Vervolgens kunt u hiermee direct een nieuw legitimatiebewijs aanvragen.

Rijbewijs kwijt of gestolen

Bent u uw rijbewijs kwijt of is deze gestolen? Dan kunt u dit op twee manieren aangeven:

• Via de website van RDW meldt u online uw verlies of diefstal. Het rijbewijs is daardoor direct ongeldig. U ontvangt dan direct een schriftelijke bevestiging. U heeft hiervoor uw DigiD nodig. Vervolgens kunt u hiermee bij de gemeente een nieuw rijbewijs aanvragen.
  • Of u maakt een afspraak bij de gemeente. U geeft bij de afspraak aan dat het om ‘vermissing rijbewijs’ gaat. Aan de balie vult u een ‘verklaring van vermissing in’. Hierin legt u uit hoe u het document bent kwijtgeraakt.
Noodpaspoort aanvragen

Gaat u op reis en bent u uw paspoort of ID-kaart kwijt? En is het voor de start van uw reis niet mogelijk om een nieuw reisdocument aan te vragen? Dan kunt u bij de Koninklijke Marechaussee een noodpaspoort aanvragen. Dit is een tijdelijk reisdocument.

Vermissing doorgeven in het buitenland

Bent u uw paspoort of ID-kaart in het buitenland kwijtgeraakt? Dan moet u daarvan altijd aangifte doen bij het lokale politiebureau. Terug in Nederland doet u opnieuw aangifte aan de balie van het gemeentehuis. Neem het buitenlandse bewijs van aangifte mee. U ontvangt een verklaring van vermissing of diefstal.. Hiermee vraagt uw een nieuw legitimatiebewijs aan.