Paspoort, ID-kaart en rijbewijs

Aanvragen en verlengen van een paspoort, ID-kaart of rijbewijs

• Paspoort

U vraagt een paspoort aan bij de gemeente. Na vijf werkdagen kunt u uw paspoort afhalen.

• Tweede paspoort

Reist u veel? Of kunt u tijdelijk niet over uw paspoort beschikken door een visumaanvraag? U kunt dan op afspraak een tweede paspoort aanvragen.

• Identiteitskaart

Met een ID-kaart laat u zien wie u bent (identificatie). U kunt er ook mee reizen naar de meeste landen binnen Europa.

• Rijbewijs

Uw rijbewijs aanvragen of verlengen doet u bij de gemeente. Na vijf werkdagen kunt u uw rijbewijs afhalen.

• Spoedaanvraag reisdocument

Heeft u met spoed een nieuw reisdocument (paspoort of identiteitskaart) nodig? Doe dan een spoedaanvraag.

• Gezondheidsverklaring rijbewijs

Wilt u een rijbewijs aanvragen? In sommige gevallen heeft u een Verklaring van Geschiktheid nodig.

• Paspoort, ID of rijbewijs kwijt of gestolen

Bent u uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs kwijt of is deze gestolen? Meld dit dan bij de gemeente.

• Vluchtelingenpaspoort

Woont u in Nederland en heeft u een vluchtelingenstatus? Dan heeft u een vluchtelingenpaspoort nodig als u naar het buitenland wilt.

• Afstand doen van de Nederlandse nationaliteit

Wilt u geen Nederlander meer zijn? Dan kunt u een verklaring van afstand afleggen.

• Vreemdelingenpaspoort

Woont u in Nederland, heeft u niet de Nederlandse nationaliteit, maar wel een verblijfsvergunning regulier, type I of II in Nederland? Dan heeft u een vreemdelingenpaspoort nodig als u naar het buitenland wilt.

• Burgerservicenummer (BSN)

Met dit nummer kunt u bij elk overheidsloket terecht.