Voorkeursrecht op kansrijke percelen voor woningbouw

Op deze pagina leest u wat voorkeursrecht inhoudt, op welke locaties in de gemeente voorkeursrecht is gevestigd, het proces dat volgt na vestiging van voorkeursrecht en hoe belanghebbenden, inwoners en andere geïnteresseerden daarin worden meegenomen.

Wat voorkeursrecht inhoudt

De gemeente wil dat er meer en betaalbare woningen in Westerveld worden gebouwd die goed aansluiten op de huidige en toekomstige behoefte aan extra woningen. Een van de middelen om woningbouw te bevorderen, is actief grondbeleid met het vestigen van voorkeursrecht. Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente kan een voorkeursrecht vestigen op een stuk grond (wel of niet bebouwd) dat zij kansrijk acht voor woningbouw. Een voorkeursrecht geeft de gemeente het eerste recht van koop (voor een marktconforme prijs) op een stuk grond als de eigenaar van plan is het te verkopen. Hiermee krijgt de gemeente meer regie op ontwikkelingsplannen en wordt grondspeculatie voorkomen. Voorkeursrecht betekent overigens niet dat de grondeigenaar verplicht is zijn grond te verkopen.

De keuze voor percelen waar voorkeursrecht op wordt gevestigd sluit aan bij de ambities in de gemeentelijke woonvisie en het afwegingskader nieuwbouw. Met behoud van het landelijke, dorpse karakter van Westerveld, werkt de gemeente er hard aan om in de grote vraag naar nieuwe woningen voorzien. Naast reguliere woningbouw, steunt de gemeente ook particuliere initiatieven die extra woonruimte creëren en de doorstroming bevorderen. Bijvoorbeeld met beleid voor het splitsen van woningen en bouwen op of bij bestaande (boeren)erven.”

Proces na vestigen van voorkeursrecht tot aan woningbouw

Na een besluit van het college van B&W voor het vestigen van voorkeursrecht wordt de eigenaar van het betreffende perceel geïnformeerd en wordt het voorkeursrecht ingeschreven bij het Kadaster. Als de gemeenteraad binnen drie maanden positief besluit over het voorkeursrecht dan geldt het voorkeursrecht drie jaar. Gebeurt dit niet, dan vervalt het besluit.

Zodra de gemeente een voorkeursrecht gevestigd heeft, moet zij binnen 3 jaar een nieuw bestemmingsplan, omgevingsplan of een structuurplan voor het gebied vaststellen. Daarvoor zijn of worden verschillende onderzoeken gedaan naar woningbouwgeschiktheid. Er moet onder meer nog een woningbouwplan worden ontwikkeld en de woonbestemming op de grond gerealiseerd voordat er huizen op gebouwd mogen worden. Op het moment dat er een voorkeursrecht wordt gevestigd, zijn de plannen voor woningbouw nog niet concreet.

Meedenken en meebeslissen

Een grondeigenaar kan bezwaar maken tegen het besluit tot het vestigen van een voorkeursrecht. Na het vestigen van een voorkeursrecht, start de gemeente met het verdere proces om te komen tot woningbouw. Afhankelijk van diverse factoren vraagt dit meer of minder tijd. Zodra er aan de hand van een met de omgeving afgestemd plan een woonbestemming op grond zit, volgt de bouwfase. Hoe concreter de plannen, des te meer zullen ook belanghebbenden, inwoners en andere geïnteresseerden hierbij worden betrokken. In elk proces zitten verschillende momenten verwerkt voor inspraak en waarin zienswijzen bekend kunnen worden gemaakt om met gemeenschapskracht te werken aan bouwplannen waar iedereen blij van wordt.

Door de gemeente afgegeven voorkeursrechtbeschikkingen

Het college heeft in juli 2024 voorkeursrechtbeschikkingen afgegeven voor de volgende percelen:

Binnen 3 maanden wordt het voorkeursrecht voorgelegd aan de gemeenteraad om daarover te besluiten. Voor meer informatie en mogelijkheden voor inspraak als belanghebbende, kijkt u op de website van de gemeenteraad

Informatieavond 9 september 2024

Inwoners en andere belanghebbenden en geïnteresseerden zijn van harte uitgenodigd voor de informatiebijeenkomst op maandagavond 9 september in het gemeentehuis in Diever. Tijdens de avond licht de gemeente haar keuze voor het voorkeursrecht dat er nu ligt op percelen in de gemeente toe en is er voldoende ruimte voor het beantwoorden van vragen hierover en dialoog.

• Inloop 19.15 – 19.30 uur
  • 19.30 – 20.00 uur plenair nadere toelichting woonvisie, actief grondbeleid en voorkeursrecht toegespitst op de dorpen Havelte, Diever en Dwingeloo.
  • 20.00 – 20.45 uur uiteen in 3 groepen: Havelte, Diever en Dwingeloo
  • 20.45 – 21.00 uur plenaire dialoog

Aanmelden

Laat ons weten via een e-mail naar info@gemeentewesterveld.nl of u komt en welke deelgroep u op 9 september wilt bijwonen (Havelte, Diever of Dwingeloo). Neemt u iemand of meerdere mensen mee? dan horen we dat ook graag. Wij stellen het op prijs als u eventuele vragen die u heeft ook alvast per e-mail ons laat weten, zodat we dit kunnen meenemen in het programma van de avond of u persoonlijk daarover kunnen terugmailen.