Gratis hulp bij geldzaken, zorg, welzijn en leefbaarheid

Samen met een medewerker van de GKB staat Karin van Iterson iedere woensdagochtend van 9.00 tot 12.00 uur in het gemeentehuis klaar voor alle inwoners om te helpen bij geldzaken. Ook kunt u haar vinden tijdens de inloopspreekuren in Havelte en Wilhelminaoord, waar u kunt binnenlopen voor vragen over zorg, welzijn, leefbaarheid, vrijwilligerswerk én geldzaken. Dit spreekuur is elke woensdag in de oneven weken van 13.30 tot 14.30 uur in Ons Dorpshuis in Wilhelminaoord en van 15.00 tot 16.00 uur bij De Veldkei in Havelte. Ervaringsdeskundige Karin van Iterson, werkzaam bij de gemeente Westerveld, vertelt erover.

Karin: “Ik ben ervaringsdeskundige armoede en schulden en consulent vroegsignalering. Tijdens de spreekuren kunnen inwoners met allerlei vragen over geld en schulden bij mij terecht. In mijn werk help ik mensen met het verkrijgen van bijvoorbeeld huurtoeslag, zorgtoeslag en het invullen van papierwerk maar ook met het aanvragen van schuldhulpverlening. Mensen kunnen mij ook altijd bellen of mailen met vragen. Ik zeg altijd: Overal is een oplossing voor!”

Goed inleven vanuit eigen ervaring

Karin heeft zelf de Wsnp (Wet sanering natuurlijke personen) doorlopen, in de volksmond ook wel schuldsaneringstraject genoemd. Karin kan zich dus vanuit haar eigen ervaring goed inleven in mensen die te maken hebben met armoede en schulden. “Ik ben na het afsluiten van de Wsnp anderhalf jaar vrijwilliger geweest bij het project ‘In eigen hand’ van de gemeente Steenwijkerland. Van daaruit ben ik begonnen aan de opleiding maatschappelijke zorg, sociaal agogisch werk, begeleider van specifieke doelgroepen, met als keuzedeel ervaringsdeskundige in generatiearmoede en sociale uitsluiting. Deze opleiding heb ik in 2020 succesvol afgerond waardoor ik kon starten in deze functie bij de gemeente Westerveld, een functie die mij op het lijf geschreven is”, vertelt Karin enthousiast. “Behalve dat ik mij goed kan inleven vanuit mijn eigen ervaring, vind ik het ook gewoon ontzettend leuk werk. Ik zet mij graag in voor anderen zodat ook zij hun financiële doelen kunnen bereiken.”

Vroeg signaleren 

Karin is consulent vroegsignalering. Wat houdt dat eigenlijk in? Karin: “Sinds 1 januari 2021 kunnen gemeenten mensen die door schulden in de problemen dreigen te komen eerder helpen. In de Wet Schuldhulpverlening is namelijk wettelijk vastgelegd dat gemeenten hulp moeten bieden aan inwoners met betalingsachterstanden. Gemeenten ontvangen signalen wanneer inwoners betalingsachterstanden hebben met o.a. de huur, de elektriciteit (gas, water, licht) of de zorgverzekering. Wij bieden dan op vrijwillige basis hulp aan bij financiële zorgen, dat is dus niet verplicht! Eerst stuur ik een brief naar deze inwoner(s), daarna neem ik telefonisch contact op of ga ik direct op huisbezoek.” 

Weerstand

Natuurlijk is niet iedereen meteen blij als Karin belt of op de stoep staat: “Ik ervaar best wel weerstand, mensen schieten snel in de verdediging. Ik begrijp dat heel goed. Het is ook verschrikkelijk als je bijvoorbeeld een maand achterloopt met het betalen van je huur. Dan stapelen problemen zich snel op. Toch probeer ik dan om verder te komen en meestal lukt dat ook. Hoe? Tja, eerst probeer ik het ijs te breken met een grapje. Kennelijk straal ik vertrouwen uit en mensen accepteren me zoals ik ben: rechtdoorzee. Ik zeg altijd: het is wat het is, maar het is niet zo erg als het lijkt. Overal is een oplossing voor!”

Praktische hulp bij geldzaken

“Mijn functie bij de gemeente is inwoners die daar behoefte aan hebben in contact brengen met medewerkers van de gemeente of andere instanties, of daarbij ondersteunen”, vertelt Karin op de vraag hoe ze te werk gaat. “Samen met de cliënt bel ik bijvoorbeeld met de energiemaatschappij. Dan zet ik de telefoon op de speaker en ga samen met de mensen het gesprek aan. Dat ik namens de gemeente bel helpt, want ik heb kortere lijntjes. Ik probeer ook altijd het laagste tarief of de meest gunstige betalingsregeling eruit te peuteren voor mijn cliënt. Energiebedrijven zeggen al snel: betaal 100 euro per maand terug. Maar dat is gewoon niet haalbaar. Dan zeg ik: we kunnen 40 euro bieden, en daar gaan ze dan na wat overleg mee akkoord. Die hulp kan ik mensen bieden.” 

Trek op tijd aan de bel!

Armoede of het krijgen van schulden, kan echt iedereen overkomen. “Kom je in zo’n situatie terecht? Dan is mijn advies; trek op tijd aan de bel. Dat is iets wat ik heel moeilijk vond, maar door contact met de juiste instanties ben ik wél uit de financiële problemen gekomen”, vertelt Karin. “Dat ik mensen door mijn eigen ervaringen in te zetten over de streep kan trekken en de stress weg kan nemen, vind ik mooi. Mensen die zeggen: ik ben blij dat ik je ben tegengekomen en dat ik deze stap in de juiste richting gezet heb. Dat is het mooiste dat ik te horen kan krijgen!” Karin sluit af: “Heeft u nog vragen naar aanleiding van mijn verhaal? Ik sta voor u klaar en ik geef graag advies.''

Meer informatie over de spreekuren

  • Spreekuur Geldpunt Westerveld gemeentehuis: elke woensdagmorgen tussen 9.00 en 12.00 uur met ervaringsdeskundige Karin van Iterson en een medewerker van de GKB. Maak een afspraak via telefoonnummer 14 0521 of per e-mail via geldpunt@gemeentewesterveld.nl. Kijk voor meer informatie op www.degkb.nl

  • Inloopspreekuren waar u kunt binnenlopen voor vragen over zorg, welzijn, leefbaarheid, vrijwilligerswerk én geldzaken: elke woensdag in de oneven weken van 13.30 tot 14.30 uur in Ons Dorpshuis in Wilhelminaoord en van 15.00-16.00 uur bij De Veldkei in Havelte. Met de wijkagent en Jan Bomers van Welzijn MensenWerk. Neem voor vragen contact op via te. 06 57305254 of mail naar j.bomers@welzijnwmw.nl.