Energie én geld besparen - handige tips!

Zo dragen we samen bij aan een duurzaam Westerveld. Maak met kleine aanpassingen en anders denken een groot verschil!

Er zijn simpele bespaartips die u misschien al eerder heeft gehoord, zoals korter douchen, de verwarming 2 graden lager zetten en apparaten niet op stand-by maar uitzetten. Er zijn ook mogelijkheden waar u misschien nog niet aan heeft gedacht. En soms kan een kleine investering veel geld schelen, bijvoorbeeld om het wel behaaglijk te houden terwijl de verwarming lager staat.

In de handige checklist staan energiebesparingstips ingedeeld per kamer in uw huis. Zo kunt u ze gemakkelijk bij langslopen en afvinken. De checklist kunt u ook in de vorm van een besparingskubus knippen en plakken, zodat u het spelenderwijs introduceert in uw gezin. Op verschillende plekken in Westerveld zijn de folders ook te vinden, zoals in het gemeentehuis, dorpshuis en supermarkt.

Hulp nodig bij het verduurzamen? We doen het samen!

Westervelder Marloes, alleenstaand moeder uit Havelte “Sinds ik zonnepanelen op het dak heb, probeer ik bewuster stroom te gebruiken als de zon schijnt. De wasmachine en droger draaien nu niet meer ’s avonds maar overdag. Via een timer stel ik het apparaat ’s avonds zo in dat hij pas begint te draaien als de zon op is. De teil die het eerste water van de douche opvangt wat nog te koud is, gebruik ik om de wc door te spoelen. Het is in het begin even schakelen om ingesleten gewoontes af te leren, maar het geeft mij een goed gevoel als ik merk wat het oplevert.”