Hulp bij verduurzamen voor inwoners

Doet u mee? Er zijn verschillende organisaties en vrijwilligers die u graag op weg helpen bij het besparen van energie, warmte en kosten, het vergroenen van uw tuin of buurt en verduurzamen van uw woning. En schroom niet gebruik te maken van subsidies en leningen voor verduurzamen en klimaatbestendiger maken. Ontdek hoe we samen het verschil kunnen maken voor een groenere en duurzamere gemeente!

Drents Energieloket

Wilt u gratis en onafhankelijk (telefonisch) advies? Het Drents Energieloket helpt u met vragen over financiële regelingen, technisch advies en tips voor het energiezuiniger of -energieneutraal maken van uw woning en advies over geschikte bedrijven om de maatregelen uit te voeren.

Telefoon 085 - 792 01 58.
E-mail: info@drentsenergieloket.nl
Website: www.drentsenergieloket.nl
Nieuwsbrief: Drents Energie Loket (del-portal.nl)

Energiecoach

De energiecoaches van de Energie Coöperatie Westerveld kunnen u helpen met het verduurzamen van uw woning. Een Energiecoach heeft verschillende middelen die hij kan gebruiken om de energiescan van de woning te maken. De tools bestaan onder andere uit een verwarmingssticker die aan kan geven of een verwarming onnodig aan staat. Ook is de energiecoach uitgerust met een infraroodthermometer die ‘warmtelekken’ kan detecteren. Er wordt een lijst met simpele maatregelen opgesteld waar u zelf mee aan de gang kan gaan; zaken die u zelf kunt doen of tegen lage kosten kunnen worden uitgevoerd door derden. Wat u daarmee kunt besparen op uw energierekening wordt uitgerekend, zodat u ziet welke investering wat oplevert.

Energiecoach aanvragen? Op de website van de Energie Coöperatie Westerveld staat meer informatie én een aanmeldingsformulier. Ook via het Drents energieloket kunt u een energiecoach aanvragen.

De Westerveldse energiecoach is er voor alle bewoners, dus zowel eigenaren als huurders.

Bent u huurder in Westerveld bij Actium? Dan kunt u ook kiezen voor een energiebesparingsadviseur van Actium. U kunt een aanvraag doen op de website van Actium of u kunt de Actium-energielijn bellen op nummer: 0592 400 101.

Drents Fixteam

Het Fixteam Drenthe is een project van de provincie Drenthe en alle Drentse gemeenten, om inwoners te helpen bij het nemen van energiebesparende maatregelen. Het team rijdt door de provincie om gratis kleine energiebesparende maatregelen (tochtstrips, radiatorfolie, LED-lampen of andere kleine energiebesparende maatregelen) bij inwoners thuis aan te brengen. Meer info vind u op de website fixteamdrenthe.nl.

Fixer aanvragen? Vul het aanvraagformulier in.

Subsidie.nl voor een klimaatbestendige tuin

De helpdesk en site van subsidieaanvragen.nl ondersteunt bij maatregelen die u neemt om uw tuin of buurt klimaatbestendiger te maken voor op hoosbuien, hitte en droogte. U helpt daarmee de planten (flora) en dieren (fauna) en de biodiversiteit behouden en stimuleren.

Telefoon: 085 - 080 68 10
E-mail: info@subsidieaanvragen.nl
Website: www.subsidieaanvragen.nl/Westerveld

Steunpunt Lokale Energie-Initiatieven

Het Steunpunt Lokale Energie-Initiatieven ondersteunt lokale initiatieven die willen verduurzamen. Wilt u of wilt u samen met buurtgenoten hieraan meewerken? Laat het de mensen van het Steunpunt weten: zij denken graag met u mee! Meer info op Steunpunt Lokale Energie-Initiatieven - NMF Drenthe op de site van Natuur en Milieu Drenthe.

Website: Steunpunt Lokale Energie-initiatieven

De Drentse KEI

In Drenthe willen we een bijdrage leveren aan de energietransitie, maar wel van onderaf, vanuit initiatieven van inwoners zelf. Van u dus. Op die manier voelt iedereen zich betrokken bij de plannen en blijft baas in zijn buurt. Doet u ook mee?

Telefoon: 085 - 068 87 14 (steunpunt lokale energie)
E-mail: info@drentsekei.nl
Website: www.drentsekei.nl

Collectief Circulair Westerveld

Collectief Circulair Westerveld (CCW) is ontstaan vanuit de bevlogenheid van een aantal partners en de behoefte om in Westerveld vernieuwing op het gebied van circulariteit en duurzaamheid te versnellen.

Heeft u vragen of wilt u meer weten, bel of stuur een mail!

Telefoon: (06) 16 95 22 11
E-mail: info@collectiefcirculairwesterveld.nl
Website: www.collectiefcirculairwesterveld.nl

Versnellingshoeve ’t Kiemt

Versnellingshoeve ’t Kiemt in Frederiksoord is één van de partners van Collectief Circulair Westerveld en ondersteunt ondernemers met circulaire ambities in hun omslag naar een circulaire bedrijfsvoering. “Wij zijn circulaire versnellers”, zegt Wiebe Lamsma van Versnellingshoeve ’t Kiemt. “We bieden alle mogelijkheden om ondernemers met circulaire ambities een steun in de rug te geven en staan altijd open voor een goed gesprek en een goed idee. Ook inwoners die een bijdrage willen leveren aan een duurzame lokale economie, zijn van harte welkom bij ons collectief. Verder betrekken we onderzoek en onderwijs om op alle fronten te leren en deze ontwikkelingen vast te leggen.”

Meer informatie over Versnellingshoeve ’t Kiemt: www.versnellingshoeve.nl

Team Duurzaamheid gemeente Westerveld

Vraag voor de gemeente over verduurzamen? Stuur een e-mail naar team duurzaamheid: duurzaamheid@gemeentewesterveld.nl of bel naar 140521.