Wijziging kwijtschelding gemeentelijke belastingen Diftar
Als u de gemeentelijke belastingen niet kunt betalen, kunt u bij de gemeente kwijtschelding aanvragen. Als ontvanger van kwijtschelding werd voorheen de afrekening voor de Diftar in zijn geheel voor u kwijtgescholden. Dat gaat vanaf 1 januari 2026 veranderen.
De Diftar is ingevoerd om inwoners van de gemeente Westerveld te stimuleren om hun afval beter te scheiden en daarmee minder restafval aan te bieden. Dit geldt natuurlijk ook voor inwoners die kwijtschelding ontvangen.
Vanaf 1 januari 2026 wordt een maximaal aantal afvalaanbiedingen kwijtgescholden. Zo willen wij ontvangers van kwijtschelding ook stimuleren om beter hun afval te scheiden en minder restafval aan te bieden. Het maximaal aantal aanbiedingen die vanaf 1 januari 2026 worden kwijtgescholden is als volgt:
- Maximaal 3 aanbiedingen voor de grijze restafvalcontainer aan de weg;
- Maximaal 15 aanbiedingen voor de ondergrondse container met uw afvalpas.
U kunt, en mag, natuurlijk vaker afval aanbieden. Deze extra aanbiedingen moet u dan wel zelf betalen bij de jaarlijkse afrekening voor de Diftar. Deze worden dan niet kwijtgescholden.
De nieuwe regels gelden niet voor de Diftar afrekening over het belastingjaar 2025. Die zal nog in zijn geheel worden kwijtgescholden.
Op de website van de ROVA is een scheidingswijzer beschikbaar. Die kan u helpen met het zo goed mogelijk scheiden van uw afval en het verminderen van uw restafval aanbiedingen. De scheidingswijzer kunt u vinden via www.rova.nl/scheidingswijzer.
Als u nog vragen heeft kunt u contact opnemen met de gemeente via telefoonnummer 14 0521 en via info@gemeentewesterveld.nl.