Bouw biobased woningen gestart op oude Dingspilhuuslocatie in Diever

Op de oude Dingspilhuuslocatie aan de Hoofdstraat in Diever, bouwt woningcorporatie Actium zes levensloopbestendige woningen. Wethouder Renate Masselink van de gemeente Westerveld en directeur-bestuurder Melanie Maatman van Actium bezochten de bouwlocatie voor een symbolisch ‘eerste schop in de grond’-moment.

Renate Masselink “De gemeente wil graag bijdragen aan voldoende sociale huurwoningen in de gemeente Westerveld. Daarom zijn wij enthousiast over het project ‘t Olde Schoelplein en de samenwerking met Actium, waardoor er voor het eerst in jaren in Diever weer nieuwe huurwoningen worden bijgebouwd.” Melanie Maatman vult aan “Uit woningmarktonderzoek kwam de behoefte aan grondgebonden levensloopbestendige woningen naar voren. Mooi dat we met deze 6 nieuwe woningen daarin kunnen voorzien. Inwoners van Diever die nu in een eengezinswoning van Actium wonen en 70 jaar of ouder zijn, krijgen eenmalig voorrang bij de verhuur van deze woningen. Vrijkomende huurwoningen zijn dan weer beschikbaar voor nieuwe huurders. Zo hopen we de doorstroming in het dorp te verbeteren.”

Nieuws over de verbouwing via bouwhuur.nl te volgen

Bouwbedrijf Doornenbal is 1 juli gestart met de grondwerkzaamheden voor de fundering en vloeren. Een grondkraan heeft de bouwput uitgegraven tot de vaste grondslag en vervolgens aangevuld en verdicht met witzand tot de benodigde hoogte. Mogelijke overlast door aan- en afvoer van grond en gebruik van een trilplaat hoort er helaas bij. Omwonenden en potentiële huurders zijn daarover geïnformeerd en via de website bouwbuur.nl zijn updates over de bouw te volgen. Oplevering van de woningen zal naar verwachting begin 2025 zijn.

De woningen worden biobased gebouwd

De woningen worden biobased gebouwd en hebben een woonkamer, keuken, badkamer en slaapkamer op de begane grond. Ook is er een inpandige berging. Op de eerste verdieping zijn nog twee slaapkamers. De woningen zijn bedoeld voor verhuur aan mensen die 55 jaar of ouder zijn. Biobased bouwen is een hele duurzame manier van bouwen met materialen die de natuur niet beschadigen. Biobased bouwmaterialen zijn bouwmaterialen gemaakt van dierlijk materiaal of van schimmels, planten, bacteriën die ecologisch verantwoord geteeld, geoogst, gebruikt en hergebruikt worden. De gevels worden van hout en het dak wordt bedekt met hergebruikte dakpannen. Ook wordt er gebruikt gemaakt van isolatie van natuurlijk materiaal.

Bouw biobased woningen gestart op oude dingspilhuuslocatie in Diever
Foto: Wethouder Renate Masselink van de gemeente Westerveld en directeur-bestuurder Melanie Maatman van Actium bezochten de bouwlocatie voor een symbolisch ‘eerste schop in de grond’-moment.