Voorkeursrecht op percelen Hesselte

Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten een voorkeursrecht te vestigen op een aantal percelen op voormalig recreatiepark Hesselte. Dit betekent dat eigenaren van deze percelen hun eigendom eerst aan de gemeente moeten aanbieden op het moment dat zij besluiten om het te verkopen. De gemeente heeft zo een eerste recht van koop.

Wethouder Jacob Boonstra legt uit waarom het college dit besluit heeft genomen: We willen voormalig recreatiepark Hesselte ontwikkelen tot een woonwijk. Voor het oostelijke deel van Hesselte zijn we al druk bezig met een stedenbouwkundige schets. In een stedenbouwkundige schets staat globaal waar, hoeveel en welke typen woningen we daar willen bouwen. Maar nog niet het hele oostelijke deel van Hesselte is in ons eigendom. Dat kan de ontwikkelingen in de weg staan. Met het voorkeursrecht willen we regelen dat we de beste mogelijkheden hebben om een mooie nieuwe woonwijk voor Havelte te realiseren. Ook voor het westelijke deel van Hesselte hebben we plannen om woningen te bouwen, maar die zijn nog minder vergevorderd. Ook daar vestigen we een voorkeursrecht op een aantal percelen om tot mooie plannen te kunnen komen.

Procedure

Na het besluit van het college van B&W is het voorkeursrecht ingeschreven bij het Kadaster. Daarna ging het voorkeursrecht direct in voor drie maanden. Daarna moet de gemeenteraad binnen drie maanden een besluit nemen over het voorkeursrecht. Naar verwachting besluit de gemeenteraad hierover in haar vergadering van 24 september. Na het raadsbesluit geldt het voorkeursrecht drie jaar. De eigenaren van de betreffende percelen zijn geïnformeerd en hebben de mogelijkheid om bezwaar te maken tegen het voorgenomen raadsbesluit en tegen het raadsbesluit zodra dit is genomen.