Woningsplitsing iets voor u?

Misschien wilt u graag thuis blijven wonen, maar wordt uw huidige woning te groot? Of wilt u uw kind, mantelzorger of andere woningzoekende van woonruimte voorzien? Er kunnen meerdere redenen zijn om een boerderij, grote woning of ander pand met woonbestemming te splitsen in twee of meer zelfstandige woningen. De gemeente Westerveld moedigt het splitsen van woningen aan en faciliteert u graag daarbij!

Wanneer u van plan bent om uw woning of pand te splitsen in meerdere woningen voor verhuur of verkoop, moet u rekening houden met een aantal belangrijke zaken. Voor splitsen is een vergunning van de gemeente nodig. Daarom zetten wij hierbij een aantal belangrijke zaken voor u op een rij.

Van 1 naar meerdere zelfstandige woningen

Bij woningsplitsing creëert u in een bestaande woning twee of meer zelfstandige woningen. Een zelfstandige woning heeft een eigen keuken, badkamer en wc en moet voldoen aan bepaalde eisen, bijvoorbeeld voldoende geluidsisolatie en brandveiligheid. Boerderijpanden, woningen en andere hoofdgebouwen met woonbestemming in Westerveld kunnen worden gesplitst om twee of meer (kleinere) woningen van minimaal 60m2 te creëren. De gemeente faciliteert daarbij de planologische splitsing, het kadaster zorgt voor de kadastrale splitsing.

Huis te groot of mantelzorg belangrijke redenen om woning te splitsen

Door uw woning te splitsen kunt u in uw eigen woning blijven wonen. Daarnaast is woningsplitsing ideaal als u nu of in de toekomst zorg nodig hebt. Door uw woning op te delen in meerdere zelfstandige woningen kan uw mantelzorger bij u komen wonen. Het kan natuurlijk ook andersom: u gaat wonen bij de persoon waarvan u mantelzorg krijgt, bijvoorbeeld uw kind.

Een mantelzorgwoning zonder medische indicatie heet een pre-mantelzorgwoning. Hierin mag u al wonen voordat u echt hulp nodig hebt.

Waarmee moet u rekening houden bij het splitsen van uw woning?

Er komen meerdere zaken kijken bij het splitsen van een woning die tijd en geld kosten, maar laat u daar niet door ontmoedigen. De gemeente faciliteert u hierbij waar mogelijk en waar gewenst. De provincie bekijkt of zij u via een subsidie in de financiële kosten van het woningsplitsen tegemoet kan komen.

Er is een omgevingsvergunning nodig voor het splitsen, waarbij zaken zoals erfinrichting, welstand enzovoort worden meegenomen. U bepaalt of u wilt verkopen of verhuren, wat er aan verduurzaming van de woning gewenst is, hoe u voor de nieuwe woning(en) eigen riolering, water en elektra-aansluiting regelt, bouwplannen, keuze voor de architect en aannemer enzovoort. Als er een hypotheek op de woning rust, is er ook toestemming van de hypotheekvertrekker nodig en splitsen beïnvloedt de woz-waarde.

Gemeentebeleid voor het splitsen van woningen

In de beleidsregels zijn voorwaarden opgenomen over onder meer de woninggrootte, erfinrichting en het aantal parkeerplaatsen. Het beleid is een van de maatregelen uit het Uitvoeringsprogramma Woonvisie. Alleen als uw woningsplitsingsplannen en -uitvoering voldoen aan de gestelde eisen, kan de gemeente u de daarvoor de benodigde vergunning afgeven. Het college van B&W heeft de mogelijkheden voor woningsplitsing in juli 2024 verruimd om de bouw van nieuwe woningen te stimuleren die beter aansluiten op de woonvraag in de gemeente.

Verschil planologische en kadastrale splitsing

Gaat u na de verbouwing de nieuwe zelfstandige woning(en) individueel verkopen? Dan spreken we over een kadastrale splitsing. De omgevingsvergunning wordt verstrekt door de gemeente en daarna kadastraal vastgelegd. Iedere woning krijgt een eigen perceelnummer en een definitieve grens. De vorm van splitsen bepaalt de eisen en voorwaarden die eraan worden gesteld.

Subsidie mogelijk?

De provincie Drenthe vindt dat het splitsen van woningen potentie heeft om snel meer woningen te creeren, met name bij woningen op het platteland, in de mantelzorg en bij huisvesting van jongeren. Om initiatiefnemers te stimuleren, onderzoekt de provincie de mogelijkheden om voor woningsplitsing een subsidie van circa 5.000 tot 10.000 euro per woning beschikbaar te stellen, bekijk ook de website lang zult u wonen.

Meer weten? Op de website www.drenthe.langzultuwonen.nl en www.keuringsdienstvanwonen.nl vindt u meer informatie over het splitsen van woningen. Voor vragen over de mogelijkheden van het splitsen van uw woning of gebouw kunt u e-mailen naar info@gemeentewesterveld.nl. Een medewerker van team Ruimtelijke Ordening neemt contact met u op.

puzzle-pieces-2648214_1280