Trouwen in het buitenland

Trouwt u in het buitenland? Dan moet u alsnog uw huwelijk laten registreren in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente. Hier zijn geen kosten aan verbonden.

Hoe werkt het?

U kunt op verschillende manieren een ‘huwelijksbevoegdheid’ krijgen:

  • Woont u in Nederland? Dan regelt u dit in de gemeente waar u woont;
  • Woont u in het buitenland, maar heeft u in Nederland gewoond? Dan regelt u dit in de gemeente waar u als laatste gewoond heeft;
  • Heeft u niet in Nederland gewoond? Dan regelt u dit bij de Nederlandse ambassade of het Nederlands consulaat in het land waar u trouwt.
Meenemen

Neem het volgende mee: 

  • Een geldig identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument);
  • De originele, rechtsgeldige huwelijksakte, zo nodig met vertaling en legalisatie;
  • Het huwelijk moet in het land waar u getrouwd bent rechtsgeldig zijn. Dit betekent dat de huwelijksakte is opgesteld volgens de plaatselijke voorschriften en door een bevoegde instantie;
  • Voor het registreren van uw buitenlandse huwelijk is de originele huwelijksakte nodig. Is deze niet in het Nederlands, Engels, Duits of Frans? Dan is het nodig dat u de huwelijksakte laat vertalen door een beëdigd vertaler.
Legalisatie en verificatie buitenlandse documenten

De gemeente moet zeker weten dat uw buitenlandse documenten echt en betrouwbaar zijn. Zorg daarom voor legalisatie of verificatie van uw document. Dit betekent het volgende: 

  • Legalisatie betekent dat u officieel laat maken dat uw document echt is. Dit doet u in het land waar uw document is opgesteld.
  • Verificatie betekent dat u laat controleren of de inhoud van uw document betrouwbaar is. Dit regels u bij de gemeente.

Op de website van de Rijksoverheid vindt u alle informatie over het legaliseren van documenten voor gebruik in en buiten Nederland. Hier staat per land wat u nodig heeft.