Voorkeursrecht op percelen in Havelte, Diever en Dwingeloo

Het college van B en W van de gemeente Westerveld heeft besloten een voorkeursrecht te vestigen op een aantal percelen in Havelte, Diever en Dwingeloo om de kansen voor woningbouw te vergroten op locaties die grenzen aan huidige woonwijken.

Met actief grondbeleid, waar het vestigen van voorkeursrecht uit volgt, streeft de gemeente Westerveld naar een groter aanbod van passende en betaalbare woningen die aansluiten op de huidige en toekomstige woonbehoefte. Daarbij is extra aandacht voor behoud en nieuwbouw van voldoende, sociale (huur) woningen en voldoende voorzieningen in de dorpen.

Meer regie op betaalbare woningbouw

Voorkeursrecht geeft de gemeente het eerste recht van koop op een stuk grond als de eigenaar van plan is het te verkopen. Hiermee krijgt de gemeente meer regie op ontwikkelingsplannen en wordt grondspeculatie voorkomen. Voorkeursrecht betekent overigens niet dat de grondeigenaar verplicht is zijn grond te verkopen. De keuze voor deze percelen past bij de ambities in de gemeentelijke woonvisie en het afwegingskader nieuwbouw. Met behoud van het landelijke, dorpse karakter van Westerveld, dragen inwoners, bedrijven en gemeente samen in Westerveld aan bij om in de grote vraag naar nieuwe woningen te voorzien.

Percelen waar voorkeursrecht op is gevestigd

Het college heeft voorkeursrechtbeschikkingen afgegeven voor de volgende percelen:

• Agrarische percelen die aansluiten op de huidige woningbouwlocatie Valderse III in Dwingeloo waar 100 woningen, deels sociale huurwoningen, worden gebouwd.
  • Agrarische percelen in Kalteren, Diever, die aansluiten op de woonwijk Kalterbroeken.
  • Meerkamp-West-percelen die aansluiten op de woonwijk De Meerkamp in Havelte.

Informatieavond op 9 september

Inwoners en andere belanghebbenden en geïnteresseerden zijn van harte uitgenodigd voor de informatiebijeenkomst op maandagavond 9 september in het gemeentehuis. Tijdens de avond licht de gemeente haar keuze voor het voorkeursrecht op genoemde percelen toe en is er voldoende ruimte voor het beantwoorden van vragen hierover en dialoog. Kijk voor meer informatie of aanmelding op de webpagina voorkeursrecht op kansrijke percelen voor woningbouw.

Raadsbesluit, onderzoek en planvorming voorwaarde voor verdere ontwikkeling

Na het besluit van het college van B&W zijn de eigenaren van betreffende percelen geïnformeerd en is het voorkeursrecht ingeschreven bij het Kadaster. Als de gemeenteraad binnen drie maanden positief besluit over het voorkeursrecht dan geldt het voorkeursrecht drie jaar. Gebeurt dit niet, dan vervalt het besluit. Er zijn nu nog geen concrete plannen voor woningbouw. Zodra de gemeente een voorkeursrecht gevestigd heeft, moet zij binnen 3 jaar een nieuw bestemmingsplan, omgevingsplan of een structuurplan voor het gebied vaststellen. Daarvoor zijn of worden verschillende onderzoeken gedaan naar woningbouwgeschiktheid.

Meedenken en meebeslissen

Een grondeigenaar kan bezwaar maken tegen het besluit tot het vestigen van een voorkeursrecht. Na het vestigen van een voorkeursrecht, start de gemeente met het verdere proces om te komen tot woningbouw. Vanaf dat moment worden ook overige belanghebbenden en inwoners in de gelegenheid gesteld voor inspraak en zienswijzen. Afhankelijk van diverse factoren vragen de verschillende ontwikkelingen nog de nodige tijd. Zodra er een woningbouwplan is ontwikkeld en er een woonbestemming op de grond zit, volgt de bouwfase. Hoe concreter de plannen, des te meer zullen ook belanghebbenden, inwoners en andere geïnteresseerden hierbij worden betrokken. In elk proces zitten verschillende momenten verwerkt waarin zienswijzen bekend gemaakt kunnen worden om met gemeenschapskracht te werken aan bouwplannen waar iedereen blij van wordt.